zondag 18 augustus 2019

niet voor de poes

Wat als je collega van poezen houdt en een kindje krijgt?

Dan krijg je haakkriebels die niet voor de poes zijn...


Het poezenkopje is gehaakt volgens met boekje 'gehaakte lappenpoppen'.
Het lijf is een eigen bedenksel.


Poes heeft een muziekje in de buik
en een vriendje gekregen.


Nu maar hopen dat de poes er niet mee aan de haal gaat!

Liefs ~Yvonne~

zaterdag 3 augustus 2019

Haakpatroon Kikker (van Kikker en Eend)

Ik haakte Kikker.
Kikker van de boekjes over Kikker en Eend van Max Velthuijs (over Kikker en Eend).


Mijn haakpatroon van Kikker is de moderne vertaling van het oorspronkelijke patroon uit de Ouders van Nu (zie Annemarie's haakblog). 
De kikkerkop is in mijn patroon aangepast en valt iets kleiner uit dan het origineel. De zwembroek heb ik zelf toegevoegd.

Benodigdheden voor een gehaakte Kikker (hoogte zittend ca. 25 cm):
  • Haaknaald maat 3 – ik gebruikte een oranje Clover haaknaald
  • Haaknaald maat 2,5 – ik gebruikte een gele Clover haaknaald
  • Hechtnaald
  • Ca. 3 bolletjes groen breikatoen (50 g/ 85 m) voor het lijf– ik gebruikte Phildar coton 4 en kwam precies uit met 3 bollen
  • Restje (gebroken) wit breikatoen (50 g/ 85 m) voor de ogen – ik gebruikte Phildar coton 4
  • Half bolletje rood breikatoen (50g/ 125 m) voor de zwembroek – ik gebruikte Scheepjes catona
  • Half bolletje (gebroken) wit breikatoen (50g/ 125 m) voor de zwembroek – ik gebruikte Scheepjes catona
  • Restje zwart breikatoen (voor het borduren van de mond)
  • 2 zwarte veiligheidsoogjes (10 of 12 mm) – ik gebruikte 12 mm
  • Synthetische vulling – ik gebruikte Panda vulling

Kikkerpoot:
Begin met groen breikatoen (haaknaald 3) bij de punt van de voet – 2 poten kostten bij mij iets meer dan 1 bol.
Toer 1: Haak 2 lossen. Haak 8 v in de tweede losse vanaf de haaknaald (= 8).
Toer 2: Haak vasten maar haak 2 v in elke 2e v (= 12)
Toer 3: Haak vasten maar haak 2 v in elke 3e v (= 16)
Toer 4: Haak vasten maar haak 2 v in elke 4e v (= 20)
Toer 5-6-7 (3 toeren): 20v (20)
Toer 8: Haak vasten maar haak 2v in elke 10e v (= 22)
Toer 9-49 (41 toeren): 22 v (= 22); begin halverwege alvast met opvullen; hecht af
Haak nog zo’n kikkerpoot, maar hecht die niet af.

Kikkerlijf:
Nu ga je de poten aan elkaar haken zodat het lijf gevormd wordt. Haak door over beide kikkerpoten met groen. Zie foto’s.


Toer 1: Haak 5 l aan kikkerpoot2 en haak vasten door over kikkerpoot1 (= 22), weer 5 l en haak vasten door over kikkerpoot2 (= 22); (totaal = 54)
Toer 2-3 (2 toeren): 54 v (= 54).
Toer 4: haak vasten maar haak 2 v in elke 6e v (= 63)
Toer 5-10 (6 toeren): 63 v (= 63); vul de poten helemaal op; naai het kruis dicht;
Toer 11: haak vasten maar haak 2 v in elke 8e v (= 72)
Toer 12-18 (7 toeren): 72 v (= 72)
Toer 19: haak vasten, maar minder aan elke zijkant 1 keer (= 70)
Toer 20: 70 v (= 70)
Toer 21: haak vasten, maar minder aan elke zijkant 1 keer (= 68)
Toer 22: 68 v (= 68)
Toer 23: haak vasten, maar minder aan elke zijkant 1 keer (= 66)
Toer 24: haak vasten maar haak elke 8e v samen (= 57)
Toer 25-26 (2 toeren): 57 v (= 57)
Toer 27: haak vasten maar haak elke 7e v samen (= 48)
Toer 28: 48 v (= 48)
Toer 29: haak vasten maar haak haak elke 6e v samen (= 42)
Toer 30: 42 v (= 42)
Toer 31: haak vasten, maar minder aan elke zijkant 1 keer (= 40)


Kikkerkop:
Nu ga je door met het haken van de kop met groen. Haak vasten door tot aan de eerstvolgende zijkant en markeer de start van de toer dan met een draadje. Kikker krijgt nu een voor en een achterkant - zorg dus dat de mond aan de voorzijde zit (de kant waar gemeerderd gaat worden).

De totalen na een toer zijn ongeveer; iets minder of iets meer maken jouw Kikker uniek. Pin je dus niet vast op het exacte aantal!

Toer 2-3 (2 toeren): 45 v (= 45) [mist in originele patroon]
Toer 5-6 (2 toeren): 50 v (= 50)
Toer 7: haak vasten maar haak 2 v in elke 6e v (= 60)
Toer 8-9 (2 toeren): 60 v (= 60)
Toer 10: haak vasten maar haak 2 v in elke 6e v (= 69)
Toer 11: 69 v (= 69)
Toer 12: Haak vasten door tot aan de eerstvolgende zijkant (30 v). Daarna haak vasten maar haak 2 v in elke 3e v (53 v); (totaal = 83)
Toer 13: 83 v (= 83)
Toer 14: Haak vasten door tot aan de eerstvolgende zijkant (30 v). Daarna haak vasten maar haak 2 v in elke 4e v (64 v); (totaal = 94)
Toer 15-18 (4 toeren): 94 v (= 94)
Toer 19: Haak vasten door tot aan de eerstvolgende zijkant (30 v). Daarna haak vasten maar *minder* daarna in elke 4e v (51 v); (totaal = 81)
Toer 20-21 (2 toeren): 81 v (= 81)
Toer 22: Haak vasten door tot aan de eerstvolgende zijkant (30 v). Daarna haak vasten maar *minder* daarna in elke 4e v; vul het lijf en de kop alvast wat op (= 68)
Toer 23-24 (2 toeren): 68 v (= 68)
Toer 25: Haak vasten door tot aan de eerstvolgende zijkant (30 v). Daarna haak vasten maar *minder* in elke 4e v (= 58)
26-33 (8 toeren): haak vasten maar haak elke 7e v samen
Toer 34: haak vasten maar haak elke 2e v samen
Toer 35: Minder totdat je 6 vasten overhoudt en hecht af; haal met de hechtnaald de draad door alle 6v en trek aan. Hecht af door de draad een paar keer door de vulling te steken.

Kikkeroog (2x):
Begin aan de top met (gebroken) wit breikatoen, haaknaald 3.
Toer 1: Haak 2 lossen. Haak 8 v in de tweede losse vanaf de haaknaald (= 8).
Toer 2: haak vasten maar haak 2 v in elke 2e v (= 12).
Toer 3: haak vasten maar haak 2 v in elke 3e v (= 16)
Toer 4-7 (4 toeren): 16 v (= 16)
Toer 8: haak vasten maar *minder* elke 3e v (= 12)
Hecht af en laat een lang uiteinde over om het kikkeroog aan de kop te naaien. Bevestig het veiligheidsoog tussen toeren 4 en 5. Vul de kikkerogen op met vulling en naai deze vast aan de kop aan weerszijden van de afhechting in het midden van de kop. [zie foto]
Het mooiste resultaten krijg je door eerst eenmaal rond te naaien met in iedere v van het kikkeroog één naaisteek en daarna nogmaals rond te naaien. Daarmee krijg je een strak resultaat.

Kikkerarm:
Haak eerst de kikkervingers; 3 vingers per arm.


Kikkervinger:
Toer 1: Haak 2 lossen. Haak 8 v in de tweede losse vanaf de haaknaald (= 8).
Toer 2-7 (6 toeren): 8 v (= 8).
Vier vingers kun je haken en afhechten. De andere twee vingers gebruik je om door te haken tot ieder één arm. Vul alle vingers een beetje op met vulling.
Het is even priegelen maar het lijkt wel heel mooi!
Haak verder met de kikkerarm:
Toer 8: neem een net gehaakte kikkervinger (vinger1) en houd de opening evenwijdig met de opening van (afgehechte) vinger2. Haak nu 4 v door over vinger2. Houdt nu (afgehechte) vinger3 evenwijdig met de opening van vinger2. Haak nu 8 v door over vinger3. Nu haak je weer 4 v door over vinger2. Tot slot sluit je de toer met 8 v over vinger1 (= 24).
Toer 9-29 (21 toeren): 24 v (= 24)
Vul de kikkerarm op. Druk de kikkerarm plat en haak de bovenkant dicht met ca. 10 v.
Haak nog zo’n kikkerarm. Naai de kikkerarmen aan weerszijden van het lijf; 6 toeren onder de eerste toer van de kop.


Afwerking van Kikker
De kikkervoeten worden gemaakt door de kikkerpoten te buigen en vast te naaien tussen toer 17 en 23 vanaf de punt van de voet.

Geef Kikker een glimlach door tussen toer 17 en 18 van de kop met zwart breikatoen een mond te borduren. Het mooiste resultaat krijg je door eerst een toer heen te borduren en daarna weer een toer terug. De glimlach loopt ‘van oor tot oor’ dus begint en eindigt onder het midden van het oog.


Kikker in Noorwegen!


Een zwembroek voor Kikker
Geef kikker een zwembroek met het volgende patroon:
Begin met het haken van de pijpjes, met Catania op haaknaald 2,5.
Toer 1 (met rood): haak 50 lossen en sluit tot ring met hv
Toer 2 (met rood): haak 1 l en keer het werk (dus weer terug haken), haak 50 v (steek steeds in één lus in, haak de volgende toeren gewoon door, dus niet keren en *geen* hv om de toer te sluiten)
Toer 3-4 (2 toeren met rood): 50 v (= 50)
Toer 5-8 (4 toeren met wit): wissel naar wit; 50 v (= 50)
Toer 9-12 (4 toeren met rood): wissel naar rood; 50 v (= 50)
Toer 13 (met wit): wissel naar wit; 50 v (= 50), hecht af.
Haak nog zo’n pijpje maar hecht niet af. Nu ga je beide pijpjes tot een broekje samenhaken.


Toer 14 (met wit): Houd beide pijpjes evenwijdig aan elkaar en haak met wit over pijpje1 45 v. De overgebleven 5 vasten van pijpje1 sla je over en dienen straks als kruis. Haak verder over pijpje2; sla ook hier 5 vasten over en steek dus in de 6e vaste van de vorige toer. Haak 45 v over pijpje 2.
Toer 15-16 (2 toeren met wit): 90 v (= 90)
Toer 17-20 (4 toeren met rood): wissel naar rood; 90 v (= 90)
Toer 21-24 (4 toeren met wit): wissel naar wit; elke 10e v minderen (= 62)
Pas of het broekje strak genoeg zit bij jouw Kikker. Je kunt wat minder of meer minderen om het broekje passend te maken.
Toer 25-28 (4 toeren met rood): wissel naar rood; 62 v (= 62)
Hecht af. Naai het kruis dicht. Werk alle wisseldraden weg.

Het broekje zakt bij mij wat af omdat Kikker niet echt een taille heeft. Je kunt deze met een paar steekjes vastzetten (maar bedenk dat kinderen graag broekjes aan en uit willen doen). 


 Zou Kikker nog een vriendje krijgen?

~Liefs Yvonne~

vrijdag 29 maart 2019

Tulpenlichtje


Met Pasen in gedachten haakte ik dit vrolijke gele tulpenlichtje.



Naar eigen patroon en een beetje van Ellebel:

~Liefs Yvonne~ 

zondag 17 maart 2019

oma pannelappen

Mijn oma was een echte handwerkster. 
En van haar heb ik de handwerkgenen geërfd en ook de basis aangeleerd.

Zij haakte vroeger mooie oma pannelappen.
En ik haakte er afgelopen jaar wel zes...
...om weg te geven.



Hoe werkt het?

Je begint met de ring:

haak 15 lossen en sluit tot ring
in de ring haak je 24 stokjes (start met 2 lossen)

Daarna haak je de lap:

toer1: 5 st, 2 l, 5st (in het midden maak je een middengat door de twee st met daartussen de twee lossen in één steek te haken)

toer2: 2 keer lossen, 5st, 2l, 6 st (in het middengat haak je 1st-2l-1st)

toer3-27: Zo ga je door met hetzelfde principe, waarbij je dus steeds meerdert 
d.m.v. 1st-2l-1st in het middengat.

Picot randje erom haken met een contrasterende kleur
en je bent klaar!

Zie hier wat picots.



Cadeautje van ~Yvonne~

zondag 10 maart 2019

Lievekip

Deze lievekip is al weer een jaartje oud.

Ze hangt in de bio-kippen-boerderij van mijn oom en tante in Steenwijkerwold.



Voor de Pasen komen mijn eigen weer van stok (van zolder)!
zie hier


Ik maak zo nu en dan nog wel wat leuks en zal mijn blog weer eens wat bijwerken.

Gelukkig ben ik genezen van mijn nek/schouderklachten!

~liefs Yvonne~


zondag 1 april 2018

voorovergebogen hoofd - mijn persoonlijke ervaring en oplossing

We zitten met zijn allen veel te veel en veel te vaak.
Liefst met onze neus in een haakwerkje, een boek, telefoon, tablet of pc.



Ons hoofd weegt zoveel als een forse baby, ca. 4,5 tot 5 kg.
Normaal gesproken draagt je wervelkolom het meeste gewicht. De spieren van je nek en je hals zorgen voor een goede balans. Zonder moeite.

Als je je hoofd voorovergebogen houdt, dan moeten je nekspieren hard werken om het het gewicht van je hoofd te dragen.
Als je dat te veel en te vaak doet dan groei je langzaam in die houding. Je bovenrug raakt gebogen en je schouders vallen naar binnen.
In mijn geval is dit ook nog eens een familietrekje wat niet echt meehelpt.

EEN VOOROVERGEBOGEN HOOFD
Je nek en schouders worden uitgerekt, overbelast en raken gespannen.
Je hals en borst verzwakt en de spieren krimpen.
Als dat zo doorgaat raken de nekwervels uit hun normale curve, en komen zenuwen in de knel.
Soms vormt zich ook een bult in de nek.

Dit alles kan heel veel pijnlijke klachten geven, zoals bij mij pijn tussen de schouderbladen, in de nek en (heel veel) hoofdpijn en een dove, tintelende of pijnlijke arm. (maar zelfs ook oorsuizen/tinnitus of aangezichtspijn)
Er zijn vele namen voor dit fenomeen:
text-neck
upper cross syndrome
cervicaal houdingssyndroom
tired neck syndroom

forward head posture (zelf test) (anteropositie van het hoofd)
etc. 

Jarenlang viel hier goed mee te leven, met af en toe een bezoekje aan de fysiotherapeut.
Maar na een fietsongeluk moest ik revalideren van een spierblessure in mijn been. Dit was de trigger voor mijn lichaam om helemaal in te zakken, wat houding betreft dan.

Begin dit jaar kreeg ik daardoor hevige hoofdpijnen en nekpijnen. (Misschien werkte ik ook wel te hard  en te veel, natuurlijk achter de pc.) Dat is echt NIET aan te raden. Daarom deze blog, om jullie lieve dames (en een enkele heer misschien) te waarschuwen. Want als je deze houding steeds maar volhoudt dan ga je gegarandeerd klachten ontwikkelen.

DE OPLOSSING
De oplossing is hard werken! Ik heb dit de afgelopen maanden zelf uitgevonden. Ik had graag zelf een handleiding gehad, daarom deze blog. Helaas heb ik geen behandelaar gevonden die het volledige pakket aanbied. Ik hoor het graag als je zo iemand kent. In ieder geval kun je een fysiotherapeut, mensendieck therapeut en/of chiropractor zoeken die bij je past.

Stap 1 is ontspanning van je schouders/nek. Maar hoe doe je dat als je spieren in een kramp zitten?

- massage, bij de fysiotherapeut bijvoorbeeld. Als je erg vast zit dan kan dit emoties met zich meebrengen (huilbui, overgevoelig).

- warmte of koude. Bij oud zeer kan een warm pittenkussen lekker zijn om te ontspannen, of een warm bad. Bij acute nieuwe pijn, bijvoorbeeld na triggerpoint massage koel je liever met een coldpack een kwartiertje, kan een paar keer per dag.

- triggerpoints wegmasseren. Informeer jezelf over triggerpoints, ook wel spierknopen genoemd die uitstralende pijn in andere lichaamsdelen en doofheid kunnen veroorzaken (denk bijvoorbeeld aan je hakende arm). Kijk hier voor informatie over triggerpoints. Zoek een triggerpoint coach; dat had ik dus echt veel eerder moeten doen.

-laat je nek tapen met medical tape, bij de fysiotherapeut of masseur bijvooorbeeld. Of instrueer je partner met een youtube video: zie deze video De Etos verkoopt eigen merk tape die prima is, dus dure tape is niet nodig (tenzij je leukere kleurtjes wilt dan blauw en roze).

-let op je bewegingspatroon. Trek je ook je schouders op als je je broek optrekt? en als je een kopje uit de kast pakt? En als je je tanden poetst? en als je op de wc zit? Eigenlijk bij alles? Geen wonder dat je schouders en nek overbelast raken. Let op wat je doet en houd je schouderbladen laag. Tape op je nek laat je hier steeds aan herinneren, het werkt als een soort biofeedback en minimassage. (en er is echt wetenschappelijke ondersteuning voor)

-let op hoe je zit. Het slechtste advies wat ik ooit kreeg is; zit gewoon rechtop! Doe dat niet. Je spieren gaan dan heel hard werken om in een positie te zitten die onnatuurlijk is. Je wervelkolom volgt namelijk een  natuurlijke curve. Bij je buik bolt hij wat naar voren. Ook bij je hals bolt hij wat naar voren (misschien niet als je al vergevorderde anteropositie hebt, zie oefening hieronder). Als je rechtop zit dan is de wervelkolom mooi opgestapeld en ondersteunen je spieren de houding op een ontspannen manier.
*Je zit met je billen zover mogelijk tegen de achterleuning
*Je bekken is licht naar voren gekanteld.
*Je schouders zijn laag.
*Je 'hart is open' (zeggen ze bij yoga).
*Je nekwervels dragen je hoofd. 'hoofd boven hart, hart boven bekken' (zeggen ze bij yoga)
*Je kin hou je in (ook bij alles wat je doet, niet alleen als je zit).
*Je nek ontspant. Je keel helpt mee dragen.
*Je armen hangen ontspannen naast je lichaam.
*Je kunt zo niet een uur of langer achter elkaar zitten; je lichaam heeft pauze nodig. Bijvoorbeeld elk half uur even wat anders. Of neem een zit-sta bureau zoals ik. Dan kun je zitten en staan afwisselen. Of neem een zitbal. Of zelfs een kantoorfiets. Je kunt trouwens voor de afwisseling ook liggend haken. Staand heb ik nog niet geprobeerd...

Stap 2 is oefeningen doen.

Als je dan wat meer ontspannen bent, ga je oefeningen doen.

- Bekijk videos van Dr Mandell (ze zijn wel in het Engels maar hij gebruikt plaatjes, laat oefeningen zien en herhaalt veel dus het moet vast te begrijpen zijn als je Engels niet erg goed is). Hij zegt geen verkeerde dingen; dat ondersteunt mijn triggerpoint coach. Alles viel voor mij op zijn plek door deze video: herstel je slechte nek curve met een handdoek Na een tijdje oefenen had ik zoveel ruimte in mijn nek, heerlijk

-  Doe oefeningen om je nek en halsspieren te versterken. Bijvoorbeeld de kin-in oefening. Dr Mandell geeft vele tips en ook op Youtube staan vele voorbeelden in het Nederlands.

- Doe oefeningen om je core spieren te versterken. Dit zijn de spieren in je romp die de natuurlijke curve van je wervelkolom ondersteunen. Zodat je niet inzakt dus. Ik heb veel baat bij yoga. Ik volg lessen maar doe ook thuis op mijn matje oefeningen via Youtube van Yoga for the spine by Adriene. Ook hier zijn vele opties. Doe elke dag wat. Ook in de auto of in de rij voor de supermarkt kun je als oefening je core spieren aanspannen door je navel in te trekken, even vast te houden en daarna weer te ontspannen.

- Vergeet ook niet te rekken. Maar rek erg voorzichtig, trek nooit aan je spieren. Niet te vaak en niet te lang. Kijk eerst hoe je reageert. Pas ook op als je veel triggerpoints hebt; die moeten eerst weggewerkt. Deze is heerlijk: stretch voor onder de schedel
 En deze: yoga for neck & shoulders door Adriene

- Tot slot is het belangrijk om bij de oefeningen steeds de bovenkant te blijven ontspannen wanneer je die niet nodig hebt! Bijvoorbeeld: als je je core spieren aanspant , dan doen je schouders NIET automatisch mee. Het duurt een paar weken voordat je hersenen opnieuw geprogrammeerd zijn voor jouw nieuwe manier van bewegen. Daarna gaat het automatisch. Echt waar!


TOT SLOT
Ik wens jullie allemaal een pijnvrije houding toe! Het gaat bij mij al stukken beter. In jaren niet zo ontspannen geweest.

Het is schrijnend om te lezen dat jeugd van 17 al dezelfde klachten heeft als ik (met mijn 38 jaartjes). Laten we ons bewust worden van wat wij van ons lichaam vragen en beetje goed voor onszelf zorgen. Niet alleen voor onze geest maar juist ook voor ons lichaam, zodat er veel moois uit onze handen mag komen, als we het maar goed verzorgen.

Namasté (respectvolle groet bij yoga)
~Yvonne~

zaterdag 10 december 2016

Bas de *ijs*beer

Als kraamcadeau haakte ik Bas de *ijs*beer
Het partoontje is van Christel Krukkert,
maar dan is het *bruintje* beer.
Ik gaf er een ijzig tintje aan met Stonewashed garen.



Liefs Yvonne