zaterdag 31 januari 2015

Vrolijk granny square kussen met restjes katoen



In de kerstvakantie ben ik eens met mijn dochter de garenbak ingedoken
en hebben we alle restjes bij elkaar verzameld.

~Met dit vrolijke kussen als resultaat!~

Ik verzamelde in de loop der jaren heel wat gekleurde katoen garens.
De meeste van Catania, de rest van Sajet (eigen merk), Scheepjes en de Wibra.
Ik kan me bijna niet meer herinneren waarvoor ik al die kleuren eigenlijk nodig heb gehad..., maar dat ter zijde.


Na het uitzoekwerk begon het creatieve werk;
het haken van allemaal verschillende grannies.

GEEN van de grannies werd hetzelfde.
Nou ja, mijn zoon van 5 pikte er feilloos twee uit die BIJNA hetzelfde zijn;
je houdt ze niet voor de gek die kleintjes ;-)







Na elke week een paar van deze unieke kunstwerkjes te hebben gemaakt,
heb ik ze alle 25 aan elkaar gehaakt door middel van de 'join as you go' techniek.
Hiervoor moest ik natuurlijk wel nieuw garen kopen...

Voor 'join as you go' zijn verschillende tutorials beschikbaar op het internet en Youtube.
Minky Tinky Tiger + the Biddle Diddle Dee heeft er een mooie collage van gemaakt;
ook zeker een blog waarmee je je uren kunt vergapen aan mooie haakwerkjes.

En toen had ik een lap.
Nog een mooie rode bobbeltjes rand er omheen maakte hem helemaal af.


Bobbeltjesrand
De bobbeltjesrand maak je door eerst een toer vasten te haken en vervolgens *aan de verkeerde kant* van het werk de bobbeltjes-steek te haken. De bobbeltjessteek: haak in 1 vaste twee halve stokjes samen en vervolgens in de volgende vaste een halve vaste, en zo verder. Bij het samenhaken van de halve vasten haal je de naald dus door 4 lussen, zoals hieronder op de foto.




Het kussen werd precies 40*40 cm groot.
Ik naaide het met katoen vast op een Action kussen.
Rotklusje, maar dan ben je ook bijna klaar.






En na al dat creatieve werken mag ik genieten van dit mooie uitzicht.





Ik word er heel vrolijk van.
Jullie ook?
~Lievegroet Yvonne~

















3 opmerkingen: