zondag 17 maart 2019

oma pannelappen

Mijn oma was een echte handwerkster. 
En van haar heb ik de handwerkgenen geërfd en ook de basis aangeleerd.

Zij haakte vroeger mooie oma pannelappen.
En ik haakte er afgelopen jaar wel zes...
...om weg te geven.



Hoe werkt het?

Je begint met de ring:

haak 15 lossen en sluit tot ring
in de ring haak je 24 stokjes (start met 2 lossen)

Daarna haak je de lap:

toer1: 5 st, 2 l, 5st (in het midden maak je een middengat door de twee st met daartussen de twee lossen in één steek te haken)

toer2: 2 keer lossen, 5st, 2l, 6 st (in het middengat haak je 1st-2l-1st)

toer3-27: Zo ga je door met hetzelfde principe, waarbij je dus steeds meerdert 
d.m.v. 1st-2l-1st in het middengat.

Picot randje erom haken met een contrasterende kleur
en je bent klaar!

Zie hier wat picots.



Cadeautje van ~Yvonne~

9 opmerkingen:

  1. Mooie paren heb je gehaakt! Ze zijn zo handig van formaat (en haken heerlijk weg)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad erg fijne lapjes! Bedankt voor je reactie

      Verwijderen
    2. Ik maak ze groter om als handdoekjes in de toilet te hangen

      Verwijderen
  2. heb ze ook gemaakt en heb zelf ook nog een patroon voor panlappen en haak deze dan dubbel en vele mensen die ik ze kado heb gedaan gebruiken ze elke dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yes, deze heb ik vroeger ook gehaakt, in twee kleuren.
    Oranje, bruin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Yvonne, ik heb heel lang gezocht naar dit patroon. Heel hartelijk dank hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker ouderwets,die pannelappen ,heb ze vroeger op school gehaakt,maar dat is heel lang geleden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk, ik heb ze 65 jaar geleden ook gehaakt en heel lang gebruikt.Ik ga nu weer beginnen. Nostalgie!!

    BeantwoordenVerwijderen