woensdag 25 april 2012

3D Hartje haken


3D Hartje haken

Dit romantische hartje is ontzettend leuk om te maken en minder moeilijk dan je denkt als je kunt tellen en weet hoe je moet meerderen en minderen! Leuk als sleutelhanger,bungel,of decoratie in huis.

Benodigdheden voor een romantisch hartje:
  • Breikatoen in een romantische kleur (ik gebruik Sajet ‘Corsa’, 50 g/ 125 m)
  • Haaknaald #3 en stopnaald
  • Dot vulling (fiberfill)
  • Eventueel lint en kraaltje


Je begint met de bovenste twee rondjes van het hartje.
Rondje 1:
Toer 1: Haak 2 l, haak 6 v in de tweede l van de haaknaald (6v)
Toer 2: Haak 2v in elke v (12v), markeer het begin van toer 3 met een draadje
Toer 3: Haak v in elke v, maar 2v in elke 2e vaste (18v)
Toer 4: Haak v in elke v, maar 2v in elke 3e vaste, eindig met een hv (24v)
Knip de draad af, laat een stukje over om straks het gaatje tussen de twee rondjes dicht te naaien.

Rondje 2:
Toer 1: Haak 2 l, haak 6 v in de tweede l van de haaknaald (6v)
Toer 2: Haak 2v in elke v (12v), markeer het begin van toer 3 met een draadje
Toer 3: Haak v in elke v, maar 2v in elke 2e vaste, eindig met een hv (18v), markeer het begin van toer 4
Toer 4: Haak v in elke v, maar 2v in elke 3e vaste (24v)


Rondjes samenvoegen:

Toer 5: Houd rondje 1 evenwijdig naast rondje 2. Haak verder in de eerste steek van rondje 1 (na de hv). In de rest van de toer haak je de beide rondjes samen met een toer vasten (24v + 24v = 48v)
Toer 6: Haak 48v (48v)

Laat de haaknaald even rusten en pak de hechtnaald. Naai met het uiteinde van rondje 1 het gaatje tussen de twee rondjes van binnenuit dicht; maak kleine heen en weer gaande steken door de tegenover elkaar gelegen vasten van beide rondjes (niet te strak). Hecht af en pak de haaknaald weer op.

Toer 7: Haak elke 6e samen (40v)
Toer 8: Haak elke 5e samen (32v)
Toer 9&10: Haak 32v (32v)
Toer 11: Haak elke 4e samen (24v)
Toer 12: Haak 24v (24v)
Toer 13: Haak elke 3e v samen (16v)

Bevestig een koordje aan het hartje door van een lint een lus te maken en er een kraaltje aan de bevestigen (zie foto). Je kunt ook na het dichthaken van het hartje, zelf een koordje haken met lossen van het uitende dat overblijft. Vul het hartje op met vulling.

Toer 14: Haak 16v (16v)
Toer 15: Haak elke 2e v samen (8v)
Toer 16: Haak elke 2e v samen (4v)
Knip de draad af en laat een stukje over om de punt van het hartje dicht te naaien. Pak de hechtnaald en haal de draad door alle 6v (in heen en weer gaande steken). Trek de draad aan en hecht af door de draad een paar keer heen en weer door de vulling te steken.

Rondje 1
Haak rondje 2 vast aan rondje 1
Haak door over beide rondjes
Naai het gat dicht van binnenuit
 Raak de tel niet kwijt door een uiteinde als markering te gebruiken
 Minder in ieder geval midden tussen de twee rondjes voor een mooi 3D effect 
 Bevestig een lintje met knoop als koordje
 
 
Vul op
 
 Minder elke 2e v tot je niet meer verder kunt
 Hecht af
Door het uiteinde enkele malen door de vulling te steken hecht je stevig af.
Je kunt ook het uiteinde gebruiken om een koordje te haken met lossen.

Op en top romantiek!





























16 opmerkingen:

  1. Heel erg leuk ik ga er snel aan beginnen ,bedankt voor het leuke patroontje .

    LIa Blomaard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Yvonne, ik heb je gehaakte hart gebruikt voor mijn tutorial op http://www.plantenenhaken.blogspot.nl/2013/10/een-plantje-haken-tutorial.html
    Bedankt voor het patroon!
    gr, Jantine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het geprobeerd, maar het is een onooglijk klein miezerig hartje geworden... :( dan maar beginnen aan een kerstbal ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superpatroontje. Ik heb, naar eigen idee, de patroontjes wat aangepast om ook wat grotere te maken en heb er 3 verschillende maten onder elkaar gehangen: prachtig Valentijnskadootje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij het laaste stukje vreng je hem tot 4 allen er staat dat je de draad door alle zes moet halen hoe moet dat dan

      Verwijderen
  5. Wat een leuke manier om hartjes te haken.
    Ook een leuk idee hierboven.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk dit patroon.
    ik ga het eens proberen:-) maar het zal wel leuken hoor
    Hartelijke groet, Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk! Dank voor het delen. Binnenkort foto op mijn blog, met een linkje!
    beesblaasblog. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor het leuke patroon. Ook wij zetten hem op een site met verwijzing :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik doe volgens mij iets fout. Als ik vanaf toer 8 (40) naar 32 wil en elke 5e vaste samenhaak kom ik op 34. Als ik in plaats daarvan elke 4e samenhaak kom ik op 32 uit. Als ik dan vervolgens van 32 naar 24 wil moet ik elke 3e samenhaken. Ik vraag me af ik iets fout doe of dat het patroon niet helemaal klopt?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor het mooie hartje, en het gratis patroon.Grtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Patroon is inderdaad foutief Jolieanda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Foutief patroon… heel jammer

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelukt, is een leuk hartje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen